Traim o viata ale carei provocari cresc de la o zi la alta. La job primim sarcini din ce in ce mai multe si mai diverse, la televizor, pe strada sau in mijloacele de transport suntem asaltati de stimuli care ne indeamna sa cumparam, alegem, votam, consumam si toate deciziile acestea – adaugate la cele pe care oricum trebuie sa le luam zi de zi – ne agaseaza si obosesc.
Ne pierdem din ce in ce mai mult micile momente de pauza, v-ati gandit la asta? Un simplu exemplu: cu 10 ani in urma oamenii mergeau cu metroul si, timp de 20-30 de minute, se relaxau citind sau aranjandu-si gandurile. Astazi, aceeasi oameni vad pe peretii vagonului reclame diverse si nu o data, manati de curiozitate, se apuca sa caute pe telefonul mobil, produsele la care fac referire imaginile vazute. Uneori e un fel de reflex. Asta daca nu cumva sunt deja afundati in joculete care le pun nervii pe bigudiuri. Evolutia tehnologiei din ultimii ani i-a facut sa isi permita un telefon bunicel, ca acest Huawei P8 lite, dar sa piarda momente de relaxare, de pauza. Nu mai stiu sa stea, pur si simplu, sa nu faca nimic, sa isi lase numai mintea sa zboare. Iar cand fac, totusi, ceva, deseori se organizeaza prost.
Vedem din ce in ce mai multa lume in jurul nostru grabita, in criza de timp. Pe de o parte aceasta criza se datoreaza faptului ca avem realmente mult mai multe de facut, de la o luna la alta, de la un an la altul suntem din ce in ce mai aglomerati de sarcini. Pe de alta parte insa, intarzierile cu care ne confruntam se datoreaza unei proaste gestiuni a timpului. Am fost obisnuiti sa ne desfasuram activitatea de zi cu zi intr-un fel, iar in clipa in care mediul se schimba, schimbarea asta actioneaza ca o sursa de stimuli si, deci, de stres. Cum ii putem face fata? Simplu, cel putin teoretic: intelegand problema si actionand pentru a o remedia. Iata cateva metode probate, care te vor ajuta sa iti gestionezi mai bine timpul atat acasa, cat si la job si sa fii mai eficient.
Trateaza sarcinile pe rand
Ai de facut mai multe lucruri? Nu te apuca de toate odata. Incepe una si abia dupa ce o termini te apuci de alta. Acorda-ti astfel sansa de a te putea concentra maxim pe ceea ce ai de facut in momentul respectiv si vei fi mult mai eficient. Sunt oameni care au atentie distributiva foarte dezvoltata, dar, in timp, a face multe lucruri deodata poate deveni obositor. Iar oboseala duce la erori si eroarea te obliga sa repeti sarcina.
Evita distragerile
Daca te-ai apucat de un lucru, nu te intrerupe, pe cat posibil, pana nu il termini. Nu te opri sa dai un telefon, sa citesti un mesaj pe Facebook sau un email, sa schimbi cateva cuvinte cu colegul de birou. Poti face asta in momentele de pauza, absolut ncesare, la randul lor. Alege sa nu primesti notificari pe telefon de pe retelele sociale sau de pe email. Profita de avantul tehnic pentru a economisi timp, nu pentru a-l pierde.
Foloseste-te de tehnologie, dar nu o lasa pe ea sa se foloseasca de tine. Alege-ti aparatura cu performante de care ai efectiv nevoie, nu te inconjura de optiuni numai din simpla placere de a le avea. Optiunile pot fi costisitoare si de obicei actioneaza ca distrageri. Progresul tehnicii functioneaza ca un asemenea incarcator telefon auto: e util sa faci uz de el, te poate scoate din multe incurcaturi, dar nu iti vei cumpara niciodata masina in sine numai pentru el. De ce ai face atunci asta cu o grmada de gadgeturi ale caror optiuni nici nu le vei incerca in totalitate mai mult de o singura data?
Prioritizeaza
Am vorbit despre rezolvarea fiecarei sarcini pe rand. Daca nu stii care sa incepi, inseamna ca nu stii, de fapt, cum sa prioritizei: trebuie sa dai priritate sarcinilor urgente, care nu sufera amanare, chiar daca ti s-ar parea mai reconfortant sa te apuci mai intai de cele care par mai simple sau iti plac mai mult. Astfel, nu vei fi in pericol de a rata termenele limita.
Profita de momentele in care esti productiv
Unii oameni au energie dimineata devreme, altii dupa amiaza sau seara. Invata care sunt momentele in care esti productiv si foloseste-te de ele. Daca dimineata esti creativ, nu te apuca la prima ora de sarcini plictisitoare, repetitive. Si viceversa. Fireste, asta presupune sa ai si posibilitatea de a alege momentele, evident, dar sa o ai si sa nu profiti de aceasta uimitoare oportunitate de a da randament maxim, ar fi chiar o prostie.
Invata sa iei pauza
Asa cum spuneam, oamenii au uitat sa se relaxeze. O pauza la momentul potrivit te poate incarca de energie. Ridica-te de la birou, fa cativa pasi, dezmorteste-te, citeste-ti mailul daca vrei, suna-ti partenerul de viata, fumeaza o tigara, in sfarsit, fa ceva ce ai chef sa faci. E uimitor cat de mult bine poate sa produca un moment de relaxare si in ce masura energizeaza.
Invata sa spui NU
Nu te pune permanent la dispozitia altora. Daca ii inveti pe ce din jur ca pot sa iti ceara orice, oricand…atunci o vor face mereu si te vei trezi ca nu ai timp sa iti rezolvi propriile treburi. Asta nu inseamna sa nu ii ajuti pe ceilalti, ci sa o faci atunci cand timpul ti-o permite. Vei scapa astfel de o gramada de capuse, adica de cei care cer ajutorul din reflex, fara a incerca sa se descurce singuri, numai pentru ca s-au invatat sa primesca mura in gura, fara sa faca nici un efort.
Cere mult de la tine
Nu cu altii trebuie sa te masori, ci cu propriile tale limite. Fii exigent cu tine insuti, fii cel mai puternic competitor al tau. Incercand sa iti atingi propriile standarde, daca acestea sunt inalte, vei fii extrem de productiv. In schimb, daca ai cu propria persoana o atitudine de genul lasa-ma sa te las, nu vei atinge niciodata perfomante adevarate.