Dupa articolul in care povesteam pataniile mamei legate de instalare aer conditionat, Cristi mi-a ridicat cumva mingea la fileu incercand sa dea, din punctul sau de vedere o defintie a comertului. Am cazut amandoi de acord ca, la modul ideal, el implică atat onestitatea participantilor, cat si faptul că ei sunt amândoi satisfăcuti cu decizia luată. Numai ca nu traim intr-o lume ideala, fir’ar ea sa fie, si betele din roatele acestei teorii, cu bun simt punctate, va invit sa le cititi la Cristi mai sus.
De la observatiile lui, din care savuroasa este definitia economiei de piata, gandul m-a dus departe si in urma, mai exact la momentele in care bateam tara in lung si in lat si tineam cursuri de vanzari.
Initial am avut impresia ca oamanii trainuiti de mine vor schimba fata companiei in care lucreaza dupa cateva zile in care vor fi insufletiti de pasiunea cu care le vorbesc. Si insufletiti erau, ce e drept, dar nu in sensul in care mi-as fi dorit eu, ci a imi explica ca o vanzare calitativa cere timp, pe care el nu il au. Aproape fara exceptie, oamenii pe care eu trebuia sa ii invat sa faca vanzari reusite, vanzari din acelea ideale, in care vanzatorul si cumparatorul sa aiba orgasm simultan si daca se poate multiplu, alegeau calea cea mai usoara. Manati din spate de biciul nemilos al targetului de cele mai mult ori fixat la cote de poveste, deci pretabil de a fi, doar prin minuni atins (iar daca e atins, luna urmatoare se mareste, ca, na!, inseamna ca se poate), oamenii din front office alegeau solutia rapida: vanzarea bazata pe gauri de informatie esentiala, vanzarea fortata, facuta sugand, ca un parazit, tot ce se putea suge din nevoia clientului de a obtine un anumit produs.
Sa cumperi ceva, a devenit, in ziua de astazi, o adevarata aventura. Cu cat mai mare este suma pe care o scoti din buzunar, cu atat mai atente ar trebui sa fie intrebarile legate de functionalitatile produsului, ca ceea ce nu e in regula, fireste, va fi trecut sub tacere.
E adevarat, oricine are dreptul de a-si impune propriul pret pentru un bun sau serviciu. Oricine are (in teorie, cel putin) libertatea de a merge mai departe dupa o oferta mai buna, daca nu ii convine. Ok, dar daca aleg sa cumpar de la tine, macar fii corect si spune-mi exact ce vinzi. Nu ma minti, nu imi forta mana. Convinge-ma.
E fix ca in bancul acela: Cum a salvat Bula o fata de la viol? A convins-o.