Mai avem nevoie astazi de intelectuali ? Si daca da, cum îi pregătim ? Cum ar trebui să ne pregătim, în general tinerii, pentru a-i oferi lumii junglei postmoderne ? Obiectivul fundamental al învăţământului ar trebui să fie acela de a spori capacitatea de adaptare a individului. Pentru un tânăr, oricare ar fi el, nu înţelegerea trecutului şi nici măcar a prezentului va reprezenta criteriul de suficienţă, ci anticiparea sensului şi ritmului schimbării. Centrele de cercetare în domeniul învăţământului sunt azi prea puţine: câteva în S.U.A. (Stanford, Syracusa) şi unul în Franţa. La noi în ţară se încearcă de mai mulţi ani, cu un succes discutabil, actualizarea programei analitice.

Presupunând însă (cu destulă bunăvoinţă şi suficient efort de imaginaţie) că reuşim să pregătim câte un intelectual (ceea ce, uneori, chiar se mai întâmplă), în mijlocul cărei lumi îi aruncăm, in ce mediu ? El va avea imediat de ales între vita contemplativa şi vita practica. Aşa cum sesiza şi Theodore Adorno, va fi condamnat să navigheze între gândirea curată, dar neputincioasă şi oferta eficientă, dar poluată, de a domina. Tertium non datur. Indiferent de alegere, nu va face una bună. Pentru oferta practică nu are cu adevărat aptitudini, întrucât pragmatismul preia controlul asupra principiilor etice ale raţiunii, cu diluarea şi deformarea, în final, a tuturor ambiţiilor propriu-zis intelectuale. Gândirea curată satisface dorinţa de puritate fără compromisuri, dar devine, treptat, mai întâi ineficientă şi apoi sterilă căci va fi din ce în ce mai puţin semnificativă pentru viaţa celor pe care ar trebui să-i slujească.
Soarta tânărului intelectual filolog în societatea românească apare descrisă, ca o lecție, într-un articol al Iulianei Alexa, intitulat Portretul intelectualului la tinereţe :
“Poartă blugi. Ţin mai mult. E sensibil la stridenţă şi se demodează invizibil. În general colaborează. La tot. La ce pică. La grădiniţe particulare predă engleză. La presa culturală dacă a avut baftă să fie recomandat de cineva din interiorul redacţiei. Sistemul editorial conferă deja un statut superior. Înseamnă un job stabil, carte de muncă, salariu regulat, atât cât e, acolo. Înseamnă a-ţi face meseria imprecisă de literat. Dacă nimereşte în învăţământ – e greu de crezut că alege aşa ceva în cunoştinţă de cauză – abdică după 1-2 ani. Dacă e foarte capabil, va face meditaţii. Totuşi, nu se poate trăi nici aşa. Consum nervos mare, timp minim pentru lectură. Care nu mai e necesară. Învăţământul nu mai este o provocare intelectuală pentru profesor, e o responsabilitate morală. Sau o fundătură. Realizează în sfârşit că are o meserie nevandabilă pe piaţa muncii. Devine lucid, sictirit, aspru. E decis să renunţe, nu prea are la ce. La pretenţii. ”
Surse:
IULIANA ALEXA, Portretul intelectualului la tinereţe, România literară, anul XXXVII, nr. 6 , 18 -24 februarie 2004