Despre parteneriatele online am mai vorbit nu o data, ba chiar tin minte ca la una din probele Superblog din editia castigata, in 2013, a trebuit sa tratez subiectul. La momentul acela aveam blogul de numai un an, asa incat am scris in mare masura intuitiv, raportandu-ma la o lume ideala, la putinul pe care il stiam si la ceea ce imai imaginam ca ar trebui sa se intample. Odata cu evolutia mea, cu munca depusa in cei mai bine de trei ani care s-au scurs de la primul articol pe aceasta tema, Pot spune ca am invatat lucruri importante. Pe acestea as vrea sa vi le expun azi in cateva cuvinte.
- Partenerii cu care merita sa mergi la drum lung in online (nu ca in offline ar fi altfel) sunt cei de la care ai de invatat ceva intr-un mod sau altul. Poate ca nu te invata direct, dar te stimuleaza in acest sens, te determina sa iti depasesti limitele.
- Banii nu sunt intotdeauna criteriul numarul 1 in debutul unui parteneriat online. Nu spun nici ca nu sunt importanti, nici ca nu ar trebui sa fie un important si extrem de clar punct de discutie. Spun numai ca beneficiile materiale trebuie puse intotdeauna in concordanta cu relatia care se lega, cu timpul si increderea pe care un parteneriat ti le ofera. Cele mai bune parteneriate ale mele, unde am lucrat cu cel mai mult spor si drag, au fost acelea care mi-au oferit un castig mediu, dar in urma carora am ramas cu multa informatie si cu sentimentul ca am mai urcat cel putin o treapta.
- Nu poti cauta parteneriate online daca tu nu ai, la randul tau, ceva de oferit. Ca blogger este necesara o oarecare investitie: macar un domeniu, gazduire web si ceva eforturi de a optimizare a site-ului inainte de a cauta colaborari. Un parteneriat pe termen lung se construieste pe baza unor rezultate asteptate si livrate.
- Nu trebuie trecut cu vederea confortul psihic pe care il experimentezi facand un job online in urma unui contract pe termen mediu sau lung. E adevarat ca nu traiesc din activitatile mele online, semnez, in paralel, statele de plata ale unei multinationale, dar nu neg ca mi-ar placea sa traiesc numai dintr-un job care sa aiba legatura cu online-ul. Momentan, in sensul asta, desi ziua mea de lucru are in total pe putin 12 ore, mi-am permis luxul de a acepta numai joburile care imi plac, care simt ca mi se potrivesc, pe care le fac cu drag si din toata inima. Asta inseamna castig mai mic, dar nimic din ceea ce fac nu mi se pare o corvoada extreordinara, nimic nu e frustrant, ci, dimpotriva, ma stimuleaza.
- Este important sa cunosti si offline partenerii din online. Nu sunt online ca sa imi fac prieteni, ci ca sa lucrez, sa livrez niste produse, dar pot si vreau (si cred ca face bine) sa imi intalnesc si in viata reala partenerii din mediul virtual. O cafea, o discutie, un chip care se leaga de un nume: toate astea nu fac decat sa sporeasca relatia de incredere stabilita. Nu stii niciodata cand ceva temporar se transforma in ceva permanent. De exemplu Upswing, una dintre agentiile cu care eu personal lucrez extraordinar de bine, cauta customer success manager. Daca de jobul actual nu m-ar lega chestii extrem de importante (gen credite de 60.000 de euro:) ), asta ar fi unul din posturile pe care mi-ar placea sa lucrez si stiu sigur ca mi s-ar potrivi.
Ideea de a scrie cateva cuvinte despre parteneriatele online mi-a venit azi, cand ca cei din echipa Upswing mi-au trimis o carte, Malcom Gladwell – The Tipping Point si mi-au urat Sa avem un an nou nemaipomenit impreuna!, iar eu mi-am dat seama ca imi doresc, la randul meu, exact ce imi ureaza si ei: ca aceasta colaborare sa mearga mai departe pe acelasi coordonate, eventual chiar cu si mai mare spor decat in trecut. Partenerii de incredere nu sunt atat de des intalniti cum ne-am dori, asa incat trebuie sa ii tinem aproape pe aceia cu care am avut norocul de a ne intersecta.